NAJPOWSZECHNIEJ W POLSCE I NA ŚWIECIE STOSOWANY, NAJBARDZIEJ EKOLOGICZNY, EFEKTYWNY I NIEZAWODNY,
jaki kiedykolwiek opracowano.
Rozwiązanie stacjonarnych – żelbetowo-drewnianych magazynów typu DOMAR zostało opracowane w 1947 roku w Montrealu. Do 2012 roku w tym systemie na świecie wybudowano przeszło 7000 obiektów.
W Europie budowane są magazyny oznakowane znakiem towarowym EURODOME® – nieznacznie zmodyfikowane w stosunku do magazynów budowanych w Płn. Ameryce typu DOMAR.
Obiekty typu DOMAR i EURODOME charakteryzują się drewnianym dachem w kształcie kopuły (z ang. dome) posadowionym na bezfundamentowym, pierścieniowym, żelbetowym murze oporowym.
Magazyny „EURODOME”® są dopuszczone do stosowania w Polsce przez Instytut Techniki Budowlanej w Warszawie pod warunkiem stosowania zaprojektowanych i wykonanych konstrukcji dachowych w zakładzie zwartym firmy DOMEUROPA Ltd (W. Brytania), posiadającym certyfikat ISO 9001:2000 oraz ich budowy wyłącznie przez przeszkolone w tej technologii ekipy budowlane.
Grupa „Dome International” jest wyłącznym licencjobiorcą i dystrybutorem systemu EURODOME ® na terenie wschodniej i środkowej Europy, oferując zaprojektowanie i wykonawstwo „pod klucz”.
Rozwiązanie EURODOME® jest chronione wieloma patentami, obowiązującymi m.in. w Polsce. Na żelbetowym, bezfundamentowym murze oporowym, posadowionym bezpośrednio na asfalcie montuje się prefabrykowany, drewniany dach w kształcie kopuły. Dzięki temu budowa trwa kilkakrotnie krócej niż wykonywana metodą tradycyjną i koszt wykonania jest kilkakrotnie niższy. Kompletne konstrukcje dachowe wykonywane są w zakładzie zwartym firmy DOMEUROPA Ltd (W.Bryt.) i oraz w przypadku magazynów prostokątnych— w Polsce i dostarczane na plac budowy w systemie ,just in time”.
Technologia wykonywania jest identyczna dla wszystkich obiektów —zarówno małych, jak i ogromnych, w rzucie – okrągłych i eliptycznych oraz prostokątnych. W szczególnych przypadkach (np. trzech umiejscowionych koło siebie bram) konstrukcje dachowe są wzmacniane dźwigarami z drewna klejonego – wymaga to jednakże stosowania masywnych podziemnych
żelbetowych konstrukcji nośnych.
W okresie 1996-2013 Grupa Dome International wybudowała w Polsce 177 magazynów soli o łącznej pojemności około 340 000 Ton oraz 30 w Rosji. Głównymi użytkownikami tych magazynów są GDDKiA, zarządy dróg wojewódzkich, operatorzy autostrad oraz miejskie przedsiębiorstwa komunalne.
Przy drogach krajowych i samorządowych eksploatuje się głównie magazyny EURODOME o pojemnościach 800, 1000, 1400 lub 2000T – głównie jednobramowe, w rzucie „okrągłe” (wielokąty opisane na okręgu).
W przedsiębiorstwach komunalnych w Polsce stosuje się magazyny o pojemnościach od 1000 do 5000T.
Na obwodach utrzymania autostrad w Polsce eksploatuje się magazyny większe — pojemnościach od 2500 do 7500T. Są to jedno-, dwu- i trzybramowe magazyny „eliptyczne” i „okrągłe”.
W przypadku magazynów o pojemnościach powyżej 4500T stosuje się dwubramowe (trzybramowe) magazyny okrągłe — największe z nich typu D4l o pojemności 7500T z wewnętrznymi stacjami solanek wybudowano przy Al na obwodach utrzymania Świerklany i Pikutkowo. Na Obwodzie autostrady A8 we Wrocławiu wybudowano magazyn soli wraz z drewnianym silosem o pojemności 150m3 oraz stacją wytwarzania solanek.